Wicemarszałek Dolnego Śląska Marcin Gwóźdź spotkał się z saksońskim ministrem gospodarki, pracy i transportu Martinem Duligiem. Rozmowy odbyły się w Lipsku podczas XIII Polsko-Saksońskiego Forum Gospodarczego organizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Saksońskie Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Transportu oraz Saksońską Agencją Wspierania Gospodarki.
W nawiązaniu do tematyki Forum, o którym już informowaliśmy w naszym portalu, podczas spotkania Marcin Gwóźdź zaznaczył, iż jednym z wyzwań dla obu regionów są technologiczne innowacje, w których już muszą się odnajdować polscy i niemieccy przedsiębiorcy. – Niezmiernie ważnym jest, aby kontynuować wypracowane przez lata elementy współpracy między dolnośląskimi i saksońskimi firmami, a także tworzyć jak najwięcej nowych platform wymiany doświadczeń – stwierdził wicemarszałek Marcin Gwóźdź.
Podczas spotkania minister Martin Dulig oraz wicemarszałek Marcin Gwóźdź omówili możliwość wspólnej ekspansji rynku chińskiego przez dolnośląskich i saksońskich przedsiębiorców. Położenie Dolnego Śląska i Saksonii w węźle komunikacyjnym jest niewątpliwym atutem, wartym wykorzystania w nawiązywaniu nowych kontaktów. Obydwie strony chcą dążyć do tego, aby wkraczanie przedsiębiorstw na rynek chiński opierało się na wzajemnym wspieraniu. Strona saksońska zaproponowała, aby do współpracy Dolnego Śląska i Saksonii wpisać wspólne wizyty na chińskich targach zarówno branżowych jak i inwestycyjnych.
Kolejnym zaproponowanym punktem współpracy powinno być wzmocnienie gospodarki poprzez wprowadzenie innowacji w dolnośląską i saksońską infrastrukturę transportową. Szczególnie ważnym aspektem tej dziedziny jest rozwój transportu kolejowego. Celem byłoby nie tylko odciążenie autostrady A4, ale również zwiększenie atrakcyjności obu regionów dla eksporterów, importerów oraz spedytorów. Saksonia dąży do wzrostu znaczenia transportu kolejowego zwłaszcza pod kątem transferu towarów. Przy łączeniu spedycji drogowej z kolejową, pociągi pełniłyby funkcję swoistych „mobilnych parkingów” autostradowych dla tirów. Idea ta pozwoliłaby na optymalizację czasu i kosztu transportu, a także uelastyczniałaby pracę kierowców.
Saksonia i Dolny Śląsk łączą tożsame cele w zakresie polityki energetycznej (w tym odejście od wydobycia węgla). Obydwa regiony należą do inicjatywy Komisji Europejskiej Coal Regions in Transition. Pomimo różnic w państwowych strategiach energetycznych Polski i Niemiec oba regiony dostrzegają pola kooperacji w stosowaniu źródeł energii odnawialnej jak i wytwarzanej tradycyjnie, tj. z wykorzystaniem węgla.
– Dolny Śląsk i Saksonia to regiony o wysoko rozwiniętym przemyśle oraz zaawansowanej gospodarce, a relacje z naszymi partnerami niemieckimi stanowią jeden z kluczowych kierunków współpracy zagranicznej Województwa Dolnośląskiego. Poza uczestnikami dolnośląskim i saksońskimi, w tegorocznym Forum udział wzięli również przedsiębiorcy z województwa opolskiego, a także Republiki Czeskiej i Rumunii – podsumował wicemarszałek Marcin Gwóźdź, nawiązując przy tym do rozmów, które odbył w Lipsku ze Ştefanem-Radu Opreą – ministrem gospodarki, handlu i otoczenia biznesu Republiki Rumunii.
Poprzez: UMWD